Alla inlägg den 9 februari 2010

Av Mia - 9 februari 2010 21:51

Jag tycker om att läsa vad som händer med lilla hjärtat i magen vecka för vecka. Står olika på de sidor som finns ute. Men den sidan jag tycker det står mest om bebisen är www.barntotal.se Dom har även en graviditetskalender man kan ha i sin mobil. Så jag kan läsa det när jag vill   


I magen:

Fostrets ögon har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och fostret börjar blinka. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig.

Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar. 

  

900 gram

29 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

En del kvinnor kan känna domningskänslor i händerna. Det kallas karpaltunnelsyndrom. Många gravida samlar vätska i vävnader, bland annat i handlederna. När de svullnar ökar trycket på nerver och senor och då kan du känna domningar i händerna. Det kan avhjälpas med handledsskydd. Prata med din barnmorska.


80 Decibel är rätt högt, så jag undrar om jag är tvungen att skrika för att bebisen ska höra mig. Jag har ju helt klart märkt skillnad på bebisens rörelser när jag pratar och skrattar. Märks även skillnad på när jag pratar med olika personer. Finns en del personer i min omgivning vars röster hon verkligen tycker om   

Fast det kanske är inbillning från min sida, hehe.


29 cm är för mig jätte stort, men det är endast från huvudet till gumpen. Söta små ben och fötter ska också räknas in, så hon ska vara runt 35 cm nu läste jag på en sida.


När jag låg i badet igår så formades min mage    tror det var hennes rygg som gjorde så att magen blev så spetsig.Svårt att förklara vad jag menar men den stack ut liksom. Sen började hon bete sig helt vilt igen. Jag förstår inte hur hon egentligen gör. Liten spratteldocka där inne har jag nog allt. En spark eller ett slag åt gången är sin sak, men när man känner och ser det på 3-4 ställen samtidigt så blir jag lite fundersam    Men för mig är det den bästa upplevelsen jag haft. För mig är varje spark eller slag en underbar upplevelse, men när man märker det så tydligt så blir det så mycket mer. Det är bra att hon påminner sin mamma så ofta att det är värt det, även de dagar då smärtorna når skyarna. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards