Direktlänk till inlägg 9 februari 2010

Gravid vecka 26

Av Mia - 9 februari 2010 21:51

Jag tycker om att läsa vad som händer med lilla hjärtat i magen vecka för vecka. Står olika på de sidor som finns ute. Men den sidan jag tycker det står mest om bebisen är www.barntotal.se Dom har även en graviditetskalender man kan ha i sin mobil. Så jag kan läsa det när jag vill   


I magen:

Fostrets ögon har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och fostret börjar blinka. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig.

Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar. 

  

900 gram

29 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

En del kvinnor kan känna domningskänslor i händerna. Det kallas karpaltunnelsyndrom. Många gravida samlar vätska i vävnader, bland annat i handlederna. När de svullnar ökar trycket på nerver och senor och då kan du känna domningar i händerna. Det kan avhjälpas med handledsskydd. Prata med din barnmorska.


80 Decibel är rätt högt, så jag undrar om jag är tvungen att skrika för att bebisen ska höra mig. Jag har ju helt klart märkt skillnad på bebisens rörelser när jag pratar och skrattar. Märks även skillnad på när jag pratar med olika personer. Finns en del personer i min omgivning vars röster hon verkligen tycker om   

Fast det kanske är inbillning från min sida, hehe.


29 cm är för mig jätte stort, men det är endast från huvudet till gumpen. Söta små ben och fötter ska också räknas in, så hon ska vara runt 35 cm nu läste jag på en sida.


När jag låg i badet igår så formades min mage    tror det var hennes rygg som gjorde så att magen blev så spetsig.Svårt att förklara vad jag menar men den stack ut liksom. Sen började hon bete sig helt vilt igen. Jag förstår inte hur hon egentligen gör. Liten spratteldocka där inne har jag nog allt. En spark eller ett slag åt gången är sin sak, men när man känner och ser det på 3-4 ställen samtidigt så blir jag lite fundersam    Men för mig är det den bästa upplevelsen jag haft. För mig är varje spark eller slag en underbar upplevelse, men när man märker det så tydligt så blir det så mycket mer. Det är bra att hon påminner sin mamma så ofta att det är värt det, även de dagar då smärtorna når skyarna. 

 
 
Fia

Fia

9 februari 2010 21:56

Jag går in i vecka 26 imorgon =)

http://www.sofsan.blogg.se

 
Jenny

Jenny

16 februari 2010 19:36

Låter som en riktigt speciell och underbar upplevelse gumman!
29 cm är ju långt! Men de brukar väl ligga mellan 40-60 cm när de väl föds? :)
Ser fram emot att träffa dig nästa vecka och få titta på magen! Älskar dig! Kram!

http://www.jonfra.wordpress.com

 
Ingen bild

zanna forssen

23 februari 2010 22:00

hej Mia=) Hoppas att allt är bra. Lägg till mig på FB om du har lust ja kunde inte hitta dej där :O Kramar Zanna .

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 15 april 2010 18:39

Bebisen är helt fixerad och hon har sjunkit    Kände av smärtan i njuren häromdagen, men inte lika kraftigt som innan. Min Bm tyckte att det var något väldigt ovanligt som hänt mig medans dom på sjukhuset sa att det var vanligt. Men enligt folket p...

Av Mia - 10 april 2010 14:05

I tordes var jag på ultraljud och fick se mitt lilla hjärta igen :) Fick väldigt fina profilbilder på henne :D Men har tyvärr inte haft möjlighet att scanna in dom ännu, men det kommer så fort jag får möjlighet till det. Min älskade syster yster fick...

Av Mia - 24 mars 2010 21:45


Sydde en klänning åt mitt lilla hjärta idag. Trots att jag gjorde den lite mindre än mönstret visade blev den större än jag trodde att den skulle bli, men den passar henne så småningom         ...

Av Mia - 24 mars 2010 21:14

Lilla hjärtat hade hicka idag, skum känsla    Är van vid att hjärtat rör sig mycket i magen och på kvällarna när jag ska gå och lägga mig känner jag hur hon också lägger sig till rätta. Men igår när hon la sig till rätta så fick hon fatt i något in...

Av Mia - 21 mars 2010 15:33


Fick fatt i ett jätte fint mönster på en kimono till bebisar och barn. Väldigt enkelt mönster faktiskt   Sydde en igår och lär nog bli fler      Kanske borde starta en pysselblogg då det lär bli en massa mera sytt dessa två månader som följer    ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards